This is an automatically generated PDF version of the online resource serbia.mom-rsf.org/en/ retrieved on 2019/11/19 at 01:22
Reporters Without Borders (RSF) & BIRN SERBIA - all rights reserved, published under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
BIRN SERBIA LOGO
Reporters without borders

Informer.rs

The daily newspaper Informer was founded by Dragan J. Vučićević, its owner, in early 2012. It is a pro-government tabloid daily, also the cheapest newspaper with a price of just 20 dinars (approx. 20 eurocents) per issue. Informer quickly became popular, primarily due to its sensationalist, tabloid content.

According to data of the Association of Journalists of Serbia (UNS) due to such content, Informer is considered one of the most unprofessional media, with the greatest number of violations of the journalists code of ethics. Within the profession, it is widely accepted that the newspaper is not only close to the ruling Serbian Progressive Party (SNS), but also frequently serves as a tool for attacking opponents and critics of the ruling party, both in the political world and among independent media, journalists and among civil society groups and activists.

Despite frequent violations of the Serbian Journalists’ Code of Behaviour and numerous warnings by the Press Council (during 2016 and 2017 it had a record 25 public warnings), since 2017 Informer has won 10.9 million dinars through 15 different media co-financing tenders launched by different local governments in Belgrade and Vojvodina.

Key facts

Audience Share

2 115 747 visits

Ownership Type

Private

Geographic Coverage

international

Content Type

Free Content

Data Publicly Available

ownership data is easily available from other sources, e. g. public registries etc.

2 ♥

Media Companies / Groups

Insajder Tim

Ownership

Ownership Structure

Informer.rs is owned by Insajder Tim Ltd, which has a single owner.

Individual Owner

Media Companies / Groups
Facts

General Information

Founding Year

Missing Data

Founder

Dragan Vucicevic

Affiliated Interests Founder

According to several official, publicly available biographies, Dragan Vucicevic worked for the Politika, Blic, Glas Javnosti and Demokratija daily newspapers in his early career. Post-2000, he was one of the founders of the Nacional, Kurir and Press daily newspapers, all of which can be categorized as tabloids. Nacional was established in 2001 and its publication temporarily banned during the state of emergency declared in Serbian in March 2003 following the assassination of then Prime Minister Zoran Djindjic; the paper was later wound down. Vucicevic then moved to establish Kurir with a group of journalists, where he stayed until late 2005, when, following a dispute with the owners of Kurir he and a group of journalists from the newspaper left to establish the Press daily newspaper. Press, in turn, was wound down in November 2012, following the announcement by Serbian businessman Miroslav Miskovic that he was withdrawing from the newspaper - this was also the first official confirmation that Miskovic had an ownership stake in the newspaper. Dragan Vucicevic had left Press in December 2011 and founded Insajder Tim Ltd, the company which owns Informer, in March 2012. Vucicevic was the Director of Insajder Tim Ltd from its founding on 9th March 2012 until 29th March 2012, when Damir Dragic was officially registered with the Serbian Business Registers Agency as the Director, while Vucicevic became one of the other legal representatives of the company. Aside from being the owner and editor in chief of Informer, Vucicevic is notable for being the host of Teska Rec, which portrays itself as a current affairs show on TV Pink. Much like Informer, the TV show serves as a platform for SNS politicians and pro-SNS analysts to launch attacks against opponents and critics of the party.

Ceo

Damir Dragic

Affiliated Interests Ceo

Damir Dragic is best known for his role as the director of Informer. In October 2012, Serbian media reported that a molotov cocktail was thrown into the garden of Dragic's family home, which Dragic argued was a threat aimed at intimidating Informer. In December 2015, Dragic was embroiled in a scandal when Aleksandar Kornic, the former director of Kurir, pressed charges against Vucicevic and Dragic for coercion, infringement of his freedom of speech and incitement to abuse of trust. Kornic claimed that the two had attempted to coerce him to falsely testify against the owner of the Kurir daily newspaper. The public prosecutor later rejected these charges.

Editor-In-Chief

Dragan Vucicevic

Affiliated Interests Editor-In-Chief

According to several official, publicly available biographies, Dragan Vucicevic worked for the Politika, Blic, Glas Javnosti and Demokratija daily newspapers in his early career. Post-2000, he was one of the founders of the Nacional, Kurir and Press daily newspapers, all of which can be categorized as tabloids. Nacional was established in 2001 and its publication temporarily banned during the state of emergency declared in Serbian in March 2003 following the assassination of then Prime Minister Zoran Djindjic; the paper was later wound down. Vucicevic then moved to establish Kurir with a group of journalists, where he stayed until late 2005, when, following a dispute with the owners of Kurir he and a group of journalists from the newspaper left to establish the Press daily newspaper. Press, in turn, was wound down in November 2012, following the announcement by Serbian businessman Miroslav Miskovic that he was withdrawing from the newspaper - this was also the first official confirmation that Miskovic had an ownership stake in the newspaper. Dragan Vucicevic had left Press in December 2011 and founded Insajder Tim Ltd, the company which owns Informer, in March 2012. Vucicevic was the Director of Insajder Tim Ltd from its founding on 9th March 2012 until 29th March 2012, when Damir Dragic was officially registered with the Serbian Business Registers Agency as the Director, while Vucicevic became one of the other legal representatives of the company. Aside from being the owner and editor in chief of Informer, Vucicevic is notable for being the host of Teska Rec, which portrays itself as a current affairs show on TV Pink. Much like Informer, the TV show serves as a platform for SNS politicians and pro-SNS analysts to launch attacks against opponents and critics of the party.

Other Important People

Aleksandar S. Ignjatovic

Affiliated Interests other important people

Ignjatovic has worked as a journalist and editor in numerous Serbian newspapers including Vecernje Novosti, Trece Oko, Ekspres, Profil, Nacional and Press. He has authored a number of popular books. Aside from this, he is one of the founders as well as the legal representative of the Citizens Association BG Calling, whose stated mission is to help young musicians, artists and authors to develop themselves.

Contact

Terazije 5/7, Belgrade

Tel: +381 11 6555 261

Email: redakcija@informer.rs

Website: www.informer.rs

Financial Information

Revenue (in Mill. $)

Missing Data

Operating Profit (in Mill. $)

Missing Data

Advertising (in % of total funding)

Missing Data

Market Share

Missing Data

  • Project by
    BIRN SERBIA
  •  
    Reporters without borders
  • Funded by
    BMZ