This is an automatically generated PDF version of the online resource retrieved on 2019/06/27 at 14:41
Reporters Without Borders (RSF) & BIRN SERBIA - all rights reserved, published under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Reporters without borders
  • Reporter without borders



Serbia’s Northern Province established PBS in 2006 - Public Broadcasting Institution Radio and Television of Vojvodina. RTV’s frequency covers Vojvodina and 60% of Serbia including the capital.

RTV works on seven media platforms RTV 1, RTV 2, Radio Novi Sad 1, 2 and 3, internet youth radio O Radio and website. RTV classifies as a state institution with more than 1200 employees. 

Management, financial and editorial structures are regulated by the Law on Public Broadcasters adopted in 2014. The income structure is the same as RTS’s and includes subscription fee, state subsidies and commercial activities.  

Since the summer 2016 RTV suffered major changes – more than 100 journalists were fired, popular TV and radio shows were canceled and newly elected management was affiliated to the ruling party. First changes appeared shortly after elections on all level, when Igor Mirovic, a SNS member, was elected PM of AP Vojvodina.  

Unsatisfied with the changes citizens and fired journalist protested for a while developing a movement called Support RTV. Most recently, on May 18th journalist went on a one-hour warning strike demanding better working conditions and raise of salaries.  

Program Director Slobodan Arezina was dismissed on spurious claims of ratings decline in May 2016 by newly elected Management. Journalists and editors of RTV raised suspicion in an open letter asking why a sudden change was made since Arezina was in the position just a year and why this decision was made shortly after the Parliamentary elections. In days to come, on May 13th 2016 Director-General Srdjan Mihajlovic resigned explaining his decision as, for the interest of further development of RTV.” Management board appointed Miodrag Koprivica in his place. On May 15th 2016 the Editor in Chief of RTV 1 Marjana Jovic resigned and was replaced by Nada Klakan. After many journalist were fired via phone call or by simply being handed the resignation, the Journalistic Associations claimed these decisions were made under political pressure and accused management of cleansing the ‘misfits’.

After peaceful protest named ‘Support the RTV’ occurred on the streets of Novi Sad, support came from the European Commission and OSCE who were concerned about the RTV. The Case was sent to European Court for Human Rights in Strasbourg and Arezina sued RTV in Novi Sad’s Primary Court. Protests continued in April 2017 after Vucic became president elect. 



Key facts

Business Form


Legal Form


Business Sectors

TV and radio production and broadcasting

Media Outlets
Other Media Outlets

Other TV Outlets


Other Radio Outlets

Radio Novi Sad 1

Other Online Outlets

RTV News Portal


Media Business

Concert hall

Studio M

Music Production

M Production

General Information

Founding Year



Missing Data




Ignjata Pavlasa 3, 21 000 Novi Sad

Tel: +381 21 210 14 20



Tax/ ID Number

Tax Number:104423678 ID Number: 08859230

Financial Information

Revenue (Financial Data/ Optional)

19 Mio$/2.086 Mio RSD

Operating Profit (in Mill. $)

0.35 Mio $/38 Mio RSD

Advertising (in % of total funding)



Executive Board

Management Board

Jova Radic – President of The Management Board - Currently Economy Professor at the University of Subotica, but an active member of Socialist Party of Serbia During the 90’s. Radic was president of the executive council of Vojvodina during 1992 (izvrsno vece) and Minister of Labor, Employment, Veteran and Social Affairs from 1994-1996. He was also a Deputy-Director General of NIS. Radic left Socialist party after the democratic elections in 2000. And joined Democratic Socialist Party led by Milorad Vucelic. Radic suggested firing program director Arezina, after many journalist, editors and mangers left RTV or were fired under unclear conditions. He was among the candidates for the board in 2014 as well.

Istvan Teneji - works as a field executive selling plastic components for construction. Teneji was nominated by Center for the development of entrepreneurship and entrepreneur skills from Novi Sad. This non-profit was founded in 2009. by Mirjana Maksimovic current member of Program Council of RTS and a member of Program Council of RTV from 2012 to 2015.

Marko Calic – senior marketing advisor at NLB bank nominated for the management board by Center for dialog and democracy. This organization also nominated Vozarevic Djordje, who was elected for the RTS’s Management Board. He was a candidate in

Aleksandar Komnenovic – audio-visual artist, on the list of candidates in 2014 as well.

Borislav Pupavac, lawer and candidate in 2014.

Branislav Popovic – Economist by vocation, worked on the leading positions of private companies as Hemofarm, Delta Holding, and Energija Tehnika Gradnja. In the past, Mr. Popovic was meber of Management board in weekly Dnevnik, Football club Vojvodina, Airline company JAT, NIS Serbia.

Jovan Adamov – Retired conductor, composer, and music producer with a successful career on both RTV and Radio Novi Sad. Association of composers of Vojvodina, where Mr. Adamov was one of the founders and chairmen, suggested his candidacy for Management board in 2014 as well.

Non-Executive Board

Program Council

Aleksandra Djuric Bosnic - Resigning president of Program Council
Djuric Bosnic introduced resignation as president of the RTV's Program council on April 19th 2017 due to ,,the way of reporting this media had been doing for a while which is against journalistic standards and Law on public interest''

After Syndicate Nezavisnost carried out the list of complaints such as distrusting the public interest and non-objective reporting to The Program Council, Djuric Bosnic felt that Management board and Director-General should be reminded of public broadcaster's legal boundaries. Unfortunately, the majority of the Council members didn't feel the same way - avoiding to meet and failing to agree on the matter which made her resign.

Other Influential People

Generalni direktor - Miodrag Koprivica

Koprivica je bio član JUL-a, političke partije koju je vodila Mira Marković - supruge Slobodana Miloševića. Od 1989. do 1991. godine bio je generalni direktor radio televizije Novi Sad.

Further Information

Active Transparency

company/channel informs proactively and comprehensively about its ownership, data is constantly updated and easily verifiable

4 ♥

Meta Data

Subscription fee - The funds collected in the territory of the Autonomous Province of Vojvodina will be allocated so that 70% goes to RTV and 30% to RTS. Interestingly, distribution of subscription fee collected in Vojvodina between Belgrade and Novi Sad’s unit was a question in 70’s as it today. Between 1970 and 1973 while RTV's building and studios were being constructed, fee distribution went from 50% to 90% in favor of TV Novi Sad being charged for every TV receiver.

Although Radio Television Novi Sad was established during the 70's, the Law on radio-diffusion adopted in 2006 established Radio Television of Vojvodina as public service broadcaster. At the time, RTV is regulated by the Law on public broadcasters adopted in 2014.

  • Project by
    Reporters without borders
  • Funded by