This is an automatically generated PDF version of the online resource retrieved on 2019/04/19 at 00:40
Reporters Without Borders (RSF) & BIRN SERBIA - all rights reserved, published under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Reporters without borders
  • Reporter without borders

Aleksandar Rodic

Aleksandar Rodic
Photo by: Maja Mojsovski Rasevic

Aleksandar Rodic is the son of Radisav Rodic, founder of the Kurir tabloid. Aleksandar is a controversial Serbian businessman who owns many companies in the field of media business and/or other.

Aleksandar Rodic has been in the media business since 2009, when he took over the management of Kurir daily paper following his father's arrest.

Under his management, Kurir has maintained close ties with every government to follow with seldom ups and downs. This has subsequently led to the company's growth. In 2014, Aleksandar Rodic spread the business by acquiring Adria Media Group, the largest media group in the Balkans which publishes Elle, National Geographic, Newsweek, Cosmopolitan, Men's Health...

In the November of 2015 Rodic got in the center of attention, when the famous front page of Kurir was published, "Srbijo, izvini". Aleksandar Rodic, author of the article “Srbijo izvini” created a steer in media community and public, when apologizing to the citizens of Serbia for, as he stated, being forced to be a part of propaganda team of Aleksandar Vučić. Following the publishing of the article there was ongoing public dispute between A. Rodic, Zeljko Mitrovic, the owner of Pink TV and Dragan J. Vucicevic, owner and editor of tabloid Informer. This public media conflict lasted for several months, after things got back to normal with no public debate about A. Rodic statements.

In the June of 2017 Kurir daily published the article "Vucic preko EPS finansira privatnu vojsku". Aleksandar Vucic, former Prime minister and now President, was linked to financing the football fans group through public enterprises "Electric Power Industry of Serbia" and "Airport Nikola Tesla Belgrade" in exchange for their favours.  This led to another series of public conflict between A. Rodic, D.J. Vucicevic (Informer tabloid) and Zeljko Mitrovic (Pink TV). A series of scandalous front pages followed and special program on Pink. Aleksandar Rodic announced that he is going politics since he has the courage to fight against A. Vucic dictatorship and his censorship of the Serbian media.

Media Companies / Groups
Media Outlets



Dailies, Journals, Periodicals and Digital media

International Business

Publishing in the Balkans and Europe: Austria, Croatia and Macedonia

Family & Friends

Affiliated Interests Family Members Friends

Radisav Rodic

Radisav Rodic is the father of Aleksandar Rodic, today owner of the largest media group in the Balkans - Adria Media Group.

Radisav Rodic is a controversial Serbian businessman who founded Kurir in 2003. Before entering the media business, he owned "ABC Product" during the 90's. He bought a state-owned printing house "Glas" (later "ABC Grafika") which became the largest private printing house in the era of late Serbian strongman Slobodan Milosevic in the 90s. All the opposition papers, including "NIN", "Promene", "Demokratija", "Nasa borba", "Vreme", "24 casa", were printed there as well as the Radical Party's paper "Velika Srbija" and Socialists' "LID".

Offshore company Ronaco System from Delaware had an impact on his fast growing empire. The Rodic himself claims that his partner Bruce Ralston and he are the owners of Ronaco System.

In 1998, he founded daily newspaper "Glas javnosti" and in 2003 the Kurir daily paper. In June 2009, he was accused of tax evasion. District Attorney's Office in Serbia pressed charges against Rodic and three more persons for an alleged fraud by getting a loan of 22.8 million dinars from the Serbian Commercial bank with the false documents, which was never returned and bank damaged. The Court sentenced him to two years in prison, but he was acquitted since he had already served the sentence during the court process.

  • Project by
    Reporters without borders
  • Funded by