This is an automatically generated PDF version of the online resource serbia.mom-rsf.org/en/ retrieved on 2019/10/17 at 00:04
Reporters Without Borders (RSF) & BIRN SERBIA - all rights reserved, published under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
BIRN SERBIA LOGO
Reporters without borders

Kurir

Dnevni list Kurir je deo najveće medijske grupe na Balkanu - Adria Media Group (AMG), koja je zvanično u vlasništvu Igora Žeželja od januara 2019. godine. Pre Žeželja, Kurir je bio u vlasništvu Aleksandra Rodića.

Aleksandar Rodić je sin Radisava Rodića, koji je osnovao Kurir 2003. godine. Od tada ovaj list igra važnu ulogu u procesu tabloidizacije medija u Srbiji, izmišljajući političke afere i šireći netačne informacije. Kurir je takođe inspirisao osnivanje drugih tabloida na medijskoj sceni Srbije. Počelo je 2005. godine kada je grupa urednika napustila Kurir i osnovala tabloidni list Press. Zatim je 2012. novinar i urednik Press-a Dragan J. Vučićević osnovao Informer, dok su 2016. godine bivši urednici Kurira, Milan Lađević i Saša Milovanović, osnovali tabloid Srpski telegraf.

Tokom 2009. godine Radisav Rodić uhapšen je zbog navodne poreske utaje, a Kurir se našao pod pritiskom vlasti. Mediji su tih dana hapšenje povezivali sa Rodićevim konfliktom sa tadašnjim ministrom ekonomije i potpredsednikom Vlade Mlađanom Dinkićem. Iste godine su napravljene kontroverzne izmene Zakona o javnom informisanju, koje su, prema pisanju medija, bile mera disciplinovanja i borbe protiv Kurira. Usvojene izmene drastično su povećale kazne za medije koji ne poštuju pravila profesije.

Nakon hapšenja Radisava Rodića, njegov sin Aleksandar preuzeo je vođenje dnevnog lista. Kurir je od osnivanja više puta menjao uređivačku politiku, ali je uglavnom ostajao glas vlade. Pod rukovodstvom Aleksandra Rodića uređivačka politika je bila naklonjena demokratama (tada vladajućoj partiji). Nakon što je Demokratska stranka izgubila na izborima 2012. godine, Kurir je promenio uređivačku politiku – počeo je da napada bivše funkcionere stranke i izveštava u korist Srpske napredne stranke. Takva politika lista traje do danas, sa kratkom pauzom 2015. godine. Te godine je Kurir pokušao da preuzme upravljanje dnevnim listom Politika, što je dovelo do sukoba sa vlašću i Srpskom naprednom strankom.

U novembru 2015. objavljena je čuvena naslovna strana Kurira "Srbijo, izvini", kao uvod u članak Aleksandra Rodića u kom se izvinjava građanima Srbije zbog toga što je, kako navodi, bio prisiljen da bude deo propagandnog tima Aleksandra Vučića. Ovaj sukub između Rodića i Vučića je trajao nekoliko meseci, uz međusobne optužbe i rat sa provladinim medijima. Ubrzo se Kurir vratio svojoj uobičajenoj uređivačkoj politici.

Kurir je tokom 2017. u nekoliko navrata pokušao da pronađe strateškog partnera u nekoj od stranih kompanija, ali su se svi ti pokušaji završili neuspešno.
Krovni ugovor o prodaji AMG potpisan je 1. oktobra 2018. godine, a javnost je za dogovor prvi put saznala iz teksta BIRN-a objavljenog deset dana kasnije. AMG je tada postigla dogovor o strateškom partnerstvu sa preduzećem Wireless media i portalom Mondo, koji je bio u vlasništvu državnog preduzeća Telekom Srbija.  Na ovaj način država je posredno opet ušla u vlasništvo medija, iako ima obavezu da ih napusti.

Kako su se pregovori između Wireless Media, Monda i AMG bližili kraju, tako se menjala i uređivačka politika Kurira – danas je teško naći tekst kritičan prema aktuelnom predsedniku Srbije.

Kompanija Mondo Inc postala je 28. decembra 2018. godine vlasnik 100 odsto udela Adria Media Grupe (AMG), a odluka o promeni vlasništva objavljena je 4. januara 2019. godine na sajtu Agencije za privredne registre (APR). Umesto Rodića, kao novi vlasnici upisani su Žeželj i Privredno društvo za pružanje telekomunikacionih usluga „Mondo INC“. Javnosti ostaje nepoznata cena ove transakcije, jer nijedan dokument iz kupo-prodaje nije javno dostupan.

Ključni podaci

Udeo u gledanosti

3.6%

Tip vlasništva

Privatno

Geografska pokrivenost

Nacionalno

Vrsta sadržaja

Plaćeni sadržaj (45 RSD)

Javno dostupni podaci

Podaci o vlasništvu su dostupni preko drugih javnih izvora, npr. javnih registara itd.

2 ♥

Medijske kompanije/grupe

Adria Media Grupa

Vlasništvo

Struktura vlasništva

Dnevni list Kurir izdaje Adria Media Group, kompanija koja je u vlasništvu Igora Žeželja.

Pojedinačni vlasnik

Medijske kompanije/grupe
Podaci

Opšte informacije

Godina osnivanja

2003

Osnivač

Radisav Rodić

Povezani interesi osnivača

Radisav Rodić je otac Aleksandra Rodića, bivšeg vlasnika najveće medijske grupacije na Balkanu - Adria Media Group.

Radisav Rodić je kontroverzni srpski biznismen, koji je osnovao Kurir 2003. godine. Pre nego što je ušao u posao sa medijima bio je vlasnik kompanije „ABC Product“ devedesetih godina. Kupio je državnu štampariju „Glas“ (kasnije „ABC Grafika“), koja je postala najveća štamparija u privatnom vlasništvu u doba režima pokojnog srpskog autokrate Slobodana Miloševića devedesetih godina. Sve opozicione novine, uključujući „NIN“, „Promene“, „Demokratiju“, „Našu borbu“, „Vreme“, „24 časa“, štampane su u njegovoj štampariji, kao i „Velika Srbija“ Srpske radikalne stranke i „LID“ Socijalističke partije.

Ofšor kompanija Ronaco System, registrovana u američkoj državi Delaver, doprinela je brzom usponu njegove imperije. I sam Rodić je jednom prilikom izjavio da su vlasnici iza kompanije Ronaco System njegov partner Bruce Ralston i on sam.

Godine 1998. pokrenuo je dnevni list „Glas javnosti“, a 2003. dnevnik Kurir. U junu 2009. optužen je za utaju poreza. Okružno tužilaštvo u Srbiji je podiglo optužnicu protiv Rodića i još tri lica zbog navodne prevare, koju su izveli uzimanjem kredita u iznosu od 22,8 miliona dinara od Komercijalne banke korišćenjem lažne dokumentacije. Kredit nikada nisu vratili i banka je na taj način oštećena. Sud ga je osudio na zatvorsku kaznu od dve godine, ali je po okončanju postupka oslobođen, jer je kaznu već odslužio dok je trajao sudski proces.

Direktor

Dragan Milić

Glavni i odgovorni urednik

Aleksandar Đondović, Glavni urednik; Rajko Nedić, Odgovorni urednik

Povezani interesi glavnog odgovornog urednika

Aleksandar Đondović je imenovan za glavnog urednika Kurira u junu 2018.
Završio je Fakultet političkih nauka, a u ovim dnevnim novinama radio je od osnivanja, 6. maja 2003. godine.

Rajko Nedić je imenovan za odgovornog urednika Kurira, takođe u junu 2018.

Po struci je pravnik.Više od 20 godina radio je u različitim redakcijama dnevnih novina u Srbiji. Bio je na pozicijama novinara, šefa deska, noćnog urednika i urednika rubrika: hronika, društvo, ekonomija, sport, region... ali i na poziciji zamenika i pomoćnika glavnog urednika.

Pored novinarstva, bavio se PR-om kao i projektima društveno-odgovornog poslovanja. U Kuriru je od 2014. godine na poziciji urednika rubrike Hronika.

Kontakt

Vlajkovićeva 8

11000 Beograd, Srbija

Tel: + 381 11 6357 100

E-mail: redakcija@kurir-info.rs

Veb sajt: www.kurir.rs

Finansijske informacije

Poslovni prihodi

Nema podataka

Poslovni dobitak/ gubitak

Nema podataka

Prihodi od reklama

Nema podataka

Tržišni udeo

Nema podataka

Ostale informacije

Meta podaci

Finansijski izveštaji iz Agencije za privredne registre Srbije odnose se na 2017. godinu, a podaci za 2018. još nisu objavljeni. Korišćen je kurs kurs američkog dolara od 108,8543 din. kao prosečni kurs prema podacima Narodne banke Srbije za 2015. godinu na koju se izveštaji odnose.

Finansijski podaci su javno dostupni za izdavača, ali ne i za samu medijsku kuću.

U januaru 2014. godine, kompanija „Kurir info“ je podnela zahteve za nekoliko izmena podataka u registru Agencije za privredne registre: za promenu imena „Kurir“ prvo u „Kurir magazin“, a zatim u „Kurir: najuticajnije novine na Balkanu“. Tako je dnevnik „Kurir“ ugašen, a poslednji broj je objavljen 2. februara 2014. Već 3. februara iste godine na novinskim štandovima je osvanuo prvi broj novog štampanog izdanja - „Kurir: najuticajnije novine na Balkanu“.

Postavlja se pitanje da li je to bilo zakonito, jer je tada važeći Zakon o javnom informisanju medijima sadržao odredbe kojima se propisuje sledeće: „U slučaju gašenja javnog medija brisanjem iz registra javnih medija ili na drugi način i prekida štampanja ili publikovanja, nije dozvoljeno osnivati javni mediji pod istim ili sličnim imenom, koje može izazvati zabunu u pogledu identiteta javnog medija“.

Dokumenti

  • Projekat napravljen od strane
    BIRN SERBIA
  •  
    Reporters without borders
  • Finansiran od strane
    BMZ