This is an automatically generated PDF version of the online resource serbia.mom-rsf.org/en/ retrieved on 2019/09/24 at 11:15
Reporters Without Borders (RSF) & BIRN SERBIA - all rights reserved, published under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
BIRN SERBIA LOGO
Reporters without borders
  • Reporter without borders
sr
en

Večernje novosti

Večernje novosti su nastale 1953. godine kao "večernje“ i u polu-tabloidnom stilu, izveštavale su o novostima i događajima koji su se tokom dana pojavljivali. Vremenom, postale su jedne od novina sa najvećim tiražom u Srbiji. Uređivačka politika Večernjih novosti je bila karakterisana kao desna i nacionalistička, što je posebno bilo vidljivo tokom 80-ih i 90-ih, u vreme raspada Jugoslavije. Na primer, 1986. godine, Novosti su objavile delove Memoranduma Srpske akademije nauka i umetnosti (SANU) o ugroženom položaju Srbije i Srba u Jugoslaviji, koji su kasnije služili kao teoretska osnova za etnički sukob u kojem se Jugoslavija raspala.

Tokom 90-ih Novosti su bile provladine novine, pod kontrolom Slobodana Miloševića i njegovog autoritarnog režima. Posle promena 2000. godine i početkom demokratske tranzicije, Večernje novosti su započele svoju rekonstrukciju, posebno u pogledu vlasništva. Privatizacija Večernjih novosti još uvek se posmatra kao jedna od problematičnijih, toliko da ju je Evropska unija stavila na listu 24 sporne privatizacija koje Srbija mora da reši. Podaci koji su dostupni javnosti o privatizaciji Novosti pokazuju da je 2006. godine Milan Beko, srpski biznismen i bivši ministar u vreme Slobodana Miloševića, kupio većinski deo akcija Novosti kroz mrežu kompanija. Kasnije je otkriveno da je nemačka kompanija VAC (WAZ), u čijem su vlasništvu bili i Politika i Dnevnik, takođe bila umešana u kupovinu Novosti, zajedno sa kontroverznim biznismenom Stankom Subotićem. Subotić je tvrdio da je VAC dao novac za kupovinu Novosti ali da im akcije nikada nisu prebačene. VAC je na kraju prekinuo sva svoja poslovanja u Srbiji 2012. godine.

Komplikovano vlasništvo Novosti je takođe povezano sa Miroslavom Bogićevićem. Ovaj kontroverzni biznismen koji je posebno uspešan bio u vreme kada je Demokratska stranka bila na vlasti, kupio je Politiku jer su ga, po njegovim rečima, ljudi iz Demokratske stranke zamolili da to učini a iz istih razloga je trebalo da kupi i Novosti. U intervjuu za Nedeljnik, Beko je izjavio da ne zna kome bi trebalo da da novac za otkup Novosti, da li VAC-u ili Bogićeviću. Komisija za hartije od vrednosti Srbije je uvela meru zabrane prava glasa za privatizovane akcija Novosti. Danas je teško reći ko je vlasnik većinskog dela Novosti.

Kompanija Novosti otišla je u stečaj 2017. godine a već naredne je pred Privrednim sudom usvojen plan reorganizacije kojim je omogućeno da poverioci umesto naplate duga mogu da postanu vlasnici ove kompanije. Ovo je otvorilo vrata za preuzimanje Novosti od strane države s obzirom da je njen najveći poverilac državna Štamparija Borba, što je potvrđeno od strane Skupštine Kompanije Novosti u maju ove godine.

Ključni podaci

Udeo u gledanosti

3.9%

Tip vlasništva

Mešovito

Geografska pokrivenost

Nacionalno

Vrsta sadržaja

Plaćeni sadržaj (50 RSD)

Podaci nedostupni

Podaci o vlasništvu nisu javno dostupni, kompanija/medij odbija da objavi informacije, ne postoje javni podaci

1 ♥

Medijske kompanije/grupe

Kompanija Novosti

Štamparija Borba

Vlasništvo

Struktura vlasništva

Izdavač Večernjih novosti je Kompanija Novosti, akcionarsko društvo. Štamparija Borba, u državnom vlasništvu, najveći je vlasnik sa 98% akcija.

Pravo glasa

Pravo glasa je sada u rukama Štamparije Borba.

Kopmanija

Medijske kompanije/grupe
Podaci

Opšte informacije

Godina osnivanja

1953

Osnivač

Borba

Povezani interesi osnivača

List Borba osnovan je od strane Komunističke partije 1922. godine. Do Drugog svetskog rata bio je zabranjen više puta. Borba je kasnije postala jedan od dnevnih listova i postojala je sve do 2009. godine kada je ugašena.

Direktor

Srđan Muškatirović

Povezani interesi direktora

Srđan Muškatirović je nekadašnji teniser koji je igrao za Dejvis kup reprezentaciju Jugoslavije i nastupao na Olimpijskim igrama u Barseloni 1992. godine. Prema biografiji sa sajta Novosti, 1997. godine je završio Fakultet ekonomskih nauka na University of California Los Angeles (UCLA) a posle toga je radio u bankama u Los Anđelesu i Londonu. Savetnik u Narodnoj banci Srbije postaje 2001. godine da bi se od 2004. godine ponovo našao u privatnom sektoru. Radio je i u predstavništvu kompanije Laderna International BV, povezane sa Milanom Bekom, gde se bavio akvizicionim aktivnostima. Za generalnog direktora Novosti je izabran u julu 2017. godine nakon što je usvojena ostavka na to mesto nekadašnjeg direktora, Radomira Dmitrovića.

Glavni i odgovorni urednik

Milorad Vučelić, v.d. glavni i odgovorni urednik

Povezani interesi glavnog odgovornog urednika

Milorad Vučelić je novinar i bivši član Socijalističke partije Srbije. Takođe, on je direktor i glavni i odgovorni urednik nedeljnika Pečat. Od 1977. do 1985. bio je direktor Studentskog kulturnog centra i, kako piše u njegovoj biografiji, u tom periodu je ostao zapamćen po razvijanju alternativnih kulturnih projekata. Iako sebe predstavlja kao levičara i poštovaoca Če Gevare, Vučelić je 90-ih bio blizak sa nacionalistom i diktatorom Slobodanom Miloševićem. Bio je direktor RTS-a kada je ova televizija korišćena kao instrument propagande Miloševićevog režima. Iz te stranke je izašao 1995. godine, ali joj je se ponovo vratio od 1997. do 1998. godine. Nakon ubistva demokratskog premijera Zorana Đinđića 2003. godine, Vučelić je uhapšen u policijskoj operaciji pod nazivom Sablja. Pored toga, istraživačka emisija, a danas veb portal, Insajder, objavio je policijski izveštaj u kojem je bilo navedeno da je Vučelić bio umešan u šverc cigareta tokom 90-ih, što je on negirao. Danas je blizak vladajućoj Srpskoj naprednoj stranci koju često brani u javnosti. U oktobru 2016. izabran je za predsednika fudbalskog kluba Partizan.

Kontakt

Trg Nikole Pašića 7, 11000 Beograd Srbija

Tel: +381 3028-000

Website: www.novosti.rs

E-mail: redakcija@novosti.rs

Finansijske informacije

Poslovni prihodi

Nema podataka

Poslovni dobitak/ gubitak

Nema podataka

Prihodi od reklama

Nema podataka

Tržišni udeo

Nema podataka

Ostale informacije

Meta podaci

Slično listu Politika, vlasništvo Novosti ostaje nejasno. Vremenom, javnost je dobila više informacija o ovom slučaju ali zbog ofšor strukture privatizovanog dela Novosti ne može se sa sigurnošću reći ko je pravi vlasnik.

  • Projekat napravljen od strane
    BIRN SERBIA
  •  
    Reporters without borders
  • Finansiran od strane
    BMZ