Tržište štampe

Prema podacima agencije IPSOS, osam dnevnih listova, šest nedeljnika i jedan mesečnik zauzimaju najveći udeo u čitanosti štampanih medija. Možda ne iznenađuje činjenica da su najpopularniji tabloidi, koji se istovremeno nalaze i među najjeftinijim dnevnim novinama. Neki od njih se prodaju po jedva održivoj ceni od samo 20 dinara (oko 0,16 EUR) po primerku. Po svojoj prirodi, isti ti tabloidi su oni koji gotovo svakodnevno povređuju ili krše etičke i profesionalne medijske kodekse. Podaci koje je obezbedio Savet za štampu pokazuju da su od marta do decembra 2016. godine gotovo sve prekršaje etičkih kodeksa počinili tabloidi Srpski telegraf, Kurir, Informer, Alo i Blic. Drugi listovi možda nemaju visok tiraž, ali ipak utiču na oblikovanje javnog diskursa. Neki od njih imaju dugu tradiciju, kao na primer Politika, koja je osnovana 1904. godine i najstarija je u zemlji. 

Jedno od glavnih obeležja štampanih medija u Srbiji su provladini tabloidi koji se koriste za napad na političku opoziciju, kao i na sve ostale glasove koji javno kritikuju vlast. Ovi tabloidi takođe često proizvode lažne vesti i propagandu.

Iako su formalni vlasnici većine štampanih medija poznati, u javnosti se postavlja pitanje o tome ko zaista stoji iza njih. Najproblematičniji primeri transparentnosti vlasništva svakako su dnevni listovi Večernje novosti i Politika, koji su privatizovani pod izrazito nejasnim okolnostima i kod kojih država još uvek igra dominantnu ulogu. U slučajevima gde su pojedini novinari i urednici možda formalni osnivači i vlasnici određenih medija, smatra se da postoje skrivene veze sa uticajnim biznismenima, advokatima ili pojedincima iz sveta kriminala. Izuzetak predstavljaju dve velike medijske kuće, Ringier Axel Springer i Adria Media Group, kod kojih je vlasništvo prilično jasno. Ringier u svom portfoliju ima Blic, NIN i donedavno Alo, dok je Adria Media Group vlasnik izdanja Kurir i Newsweek Srbija. 

Slabo razvijena ekonomija i veliki javni sektor stvaraju situaciju u kojoj je država veliki oglašivač, pogotovo u štampanim medijima. Na ovaj način se stvara savršen mehanizam za kontrolisanje medija, koji su u stalnoj opasnosti od gubitka prihoda od oglašavanja iz javnih sredstava ukoliko kritikuju vladajuću političku elitu. Fenomen oglašavanja državnih preduzeća radi kontrole medija bio je prisutan i u doba vladavine Demokratske stranke (DS) od 2008. do 2012, kada je veći deo oglašavanja kontrolisan od strane kompanija bliskih stranci, uključujući i one koje su pripadale bivšem gradonačelniku Beograda Draganu Đilasu. Posle 2012. godine, nakon dolaska Srpske napredne stranke (SNS) na vlast, situacija se pogoršala. Goran Veselinović, čovek blizak predsedniku Srbije i lideru Srpske napredne stranke Aleksandru Vučiću, postao je ključni akter u kontroli raspodele sredstava za oglašavanje.

Većina štampanih medija ima i online portale. Prema podacima kojima raspolaže Gemius, online portali pet dnevnih novina - Blic, Kurir, Alo, Informer i Večernje Novosti, nalaze se među deset najposećenijih web sajtova u Srbiji.

Štampana izdanja
  • Reporter without borders
rs
en
  • Projekat napravljen od strane
    BIRN SERBIA
  •  
    Reporters without borders
  • Finansiran od strane
    BMZ