Lokalni mediji

Koncentracija lokalnih medija ispod radara

U Srbiji je većina medija, njih preko 1000 upisanih u Registar medija, prisutna na lokalnom i regionalnom nivou. Budući da je zakonsko ograničenje, koje upozorava na nedozvoljenu koncentraciju, na nivou od 35% udela u gledanosti, slušanosti ili 50% udela u čitalačkoj publici, izvan dometa lokalnih i regionalnih medija, Koncentracija vlasništva tako ostaje ispod radara regulatornih tela i očiju javnosti, jer većina njih jedva uspe da dostigne 1% udela u gledanosti, slušanosti ili čitanosti. Čak i kada se saberu udeli jedne vlasničke strukture koja ima više lokalnih ili regionalnih medija, iznos je daleko niži od zakonskog ograničenja. Ipak, koncentracija lokalnih medija ostaje važno pitanje jer je činjenica da ovi mediji, a pogotovo oni tradicionalni, utiču na formiranje javnog mnjenja na lokalnom nivou.

Pitanje vlasništva je postalo posebno značajno nakon završetka procesa privatizacije medija 2015. godine, kada je zabeležen porast koncentracije vlasništva u lokalnim medijima. U svom krajnjem dometu, privatizacija je rezultirala neformalnom komunikacionom infrastrukturom koja služi interesima političkih partija na vlasti, tj. uspostavljene su medijske grupe bliske vlasti.

Radoica Milosavljević, javnosti poznat kao bliski prijatelj Bratislava Gašića, visokog funkcionera Srpske napredne stranke (SNS), i kablovski operater Kopernikus, takođe blizak ovoj stranci, kupili su ukupno 11 medija u toku procesa privatizacije. Veze Bratislava Gašića vode i prema Slađani Ostojić i konzorcijumu Narodne novine iz Niša koji je kupio Nišku televiziju. Ova medijska grupacija svojom uređivačkom politikom podržava rad vladajuće SNS, jednako kao i televizija Belle Amie, što je rezultiralo time da građani Niša, drugog najvećeg grada u zemlji, dobijaju informacije kontrolisane iz jednog izvora.

Kompanija Maksim Media Group je novi vlasnik beogradske RTV Studio B, čime je proširila svoj portfolio u kome su već bile radio-stanice TDI Radio, Radio Karolina, Radio Jat i radio Hit FM. Iako ne postoje jasne indikacije političkih veza ove kompanije, program na televiziji Studio B je jasno pro-SNS orijentisan.

U Vojvodini, severnoj srpskoj pokrajini, internet portal Srbijadanas, blizak Srpskoj naprednoj stranci, kupio je novosadsku televiziju Apolo.
Kako je prvi talas koncentracije bio rezultat dobro orkestriranog procesa privatizacije, drugi talas je doveo do stvaranja medijskih grupacija koje su oblikovane tako da služe i ekonomskim i političkim interesima.

Među njima su Sremska TV iz Šida, RTV Inđija i nekoliko produkcijskih kuća koje sada imaju istog vlasnika - Aleksandra Vinčića. Slučaj Radio Srema i RTV Fruška Gora je sličan - njihov vlasnik je Slavko Stijaković, nekadašnji general srpske vojske. Poznat je javnosti po svom svedočenju pred Haškim tribunalom, gde se pojavio kao svedok odbrane. Obe medijske grupe su povezane sa vladajućom partijom.

Politička povezanost vlasnika ovih medijskih grupa sa vladajućom Srpskom naprednom strankom omogućava lakši pristup budžetskim sredstvima, što je posebno vidljivo na javnim konkursima za medijske projekte.

Javni konkursi su posebni mehanizmi za dodeljivanje budžetskih sredstava, u teoriji zasnovani na nepristrasnom i fer nadmetanju medijskih projekata, čiji je cilj podržavanje produkcije kvalitetnih medijskih sadržaja.

U praksi, ovi mehanizmi se zloupotrebljavaju kako bi se nagradili „prijateljski“ nastrojeni mediji. Na primer, dve medijske grupe čiji su vlasnici Vinčić i Stijaković, dobile su najveći deo sredstava u šest sremskih opština, dok je medijima koje je kupio Radoica Milosavljević, preko javnih konkursa dodeljena manje-više ista suma koju je on platio da bi uopšte kupio te medije.

  • Reporter without borders
rs
en
  • Projekat napravljen od strane
    BIRN SERBIA
  •  
    Reporters without borders
  • Finansiran od strane
    BMZ