This is an automatically generated PDF version of the online resource retrieved on 2019/06/27 at 14:37
Reporters Without Borders (RSF) & BIRN SERBIA - all rights reserved, published under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Reporters without borders
  • Reporter without borders



The public broadcaster Radio Television of Serbia classifies as a big company with more than 3 000 employees working in 4 TV channels, 4 Radio stations, a website or as correspondents throughout Serbia. The record label PGP RTS, a Music production unit with Symphony orchestra, Jazz band, and kid's Choir Kolibri also functions under RTS’s roof.

RTS’s management, financial and editorial policies are regulated by The Law on Public Broadcasters adopted in 2014.

Financed through a subscription fee (150 RSD charged with the electricity bills), state subsidy (around 3.1 billion RSD ) and commercial activities (around 20% of total income). Despite RTS’s management objection that a 150 dinar tax is insufficient, Parliament's Committee for Culture and Information and the Government maintained the subscription fee at the existing level, prolonging the current financing model for the next two years, until the end of 2018.

The lead bodies of the PBS include nine members of the Management Board and Director-general while the fifteen members of the Program Council have an advisory role. There have been reports about serious irregularities in this process which resulted in the appointment of people close to the ruling party to the Board and Council.

RTS's roots go back to 1924 when Radio Belgrade aired its first program, while Radio Television Belgrade (RTB) - the first TV channel - came in 1958. After the the fall of Yugoslavia in 1992, RTB along with studios in Pristina and Novi Sad became part of national Radio Television Serbia. Being flagship of the Milosevic regime, the RTS building was bombed in NATO air strikes in 1999 when 16 of its employees died and was also set on fire by demonstrators during massive demonstrations which toppled the Milosevic regime on October 5, 2000.

After the  democratic changes which ensued, the newly elected government adopted the Law on Radio-diffusion (2002) and appointed new management. A process of slow transformation from a state-owned TV station to PBS began for RTS. Some positive steps were made, for example RTS is among the first to broadcast via a digital platform. RTS Digital is a specialized program dedicated to culture and art. A big step towards financial independence  was made in 2005 when a subscription fee was first introduced.

Although an adequate legislative framework exists, avoiding corruption and political affiliations in the process of electing management structures has been one of the major struggles for RTS. The current government’s decision to suspend and decrease subscription fees in 2014 significantly eroded RTS' financial independence, keeping it on the short leash.    

Key facts

Business Form


Legal Form

Public Broadcasting Service

Business Sectors

TV production and broadcasting

Media Outlets
Other Media Outlets

Other TV Outlets


Other Radio Outlets

Radio Belgrade 2


Media Business

Music production

Music production of RTS (RTS Symphony Orchestra, RTS Choir, RTS Big Band, RTS Children's Choir, Kolibri Choir, Folk Orchestra, Folk Ensemble


RTS Gallery

General Information

Founding Year



Republic of Serbia




Takovska 10, 11 000 Beograd

Tel: +381 11 321 22 00



Tax/ ID Number

Tax Number:104397527 ID Number:17644661

Financial Information

Revenue (Financial Data/ Optional)

81.4 Mio USD / 8.857 Mio RSD

Operating Profit (in Mill. $)

6 Mio USD / 688 Mio RSD

Advertising (in % of total funding)



Executive Board

Vladimir Vuletic – Board President since January 2016 - once a critic of a Vucic's regime and an active member of Social Democratic Party (SDS, an opposition party). He is a sociology professor, president of the Management Board at the Institute of Philosophy and Social Theory and a columnist for Politika. Vuletic's nomination for RTS's Management board was controversial after it was reported that the Association that nominated him was established in December 2015 (just before his appointment) by his associates from the Sociology department of the faculty of Philosophy and shut down the following year in January 2017. Furthermore, as a result, he was expelled from the SDS party.

When elected to the Management Board Ljiljana Djurdjevac was described as' notorious journalist from Milosevic regime' by the Independent Association of Serbian Journalists. During the 90's she worked as Editor in chief of the News program at TV Novi Sad and Deputy Director-General of Dragoljub Milanovic, RTS Director at the time who was found responsible by a court for the murder of 16 RTS's workers during the NATO bombing of RTS’s studios in 1999. She stayed in RTS during 2000. and moved to Jesenjin TV in 2001. Djurdjevac was politically active in the Serbian Radical Party led by Vojislav Seselj. From 2005-2009
Since 2009 she has been an employee of REM, working on media analysis of election campaigns and reality shows. At the time of her election to the Board of RTS, she was still at this position which is interesting knowing that the Council of REM selects the members of the Management Board of RTS.

Simona Mitrovic Dunjic - Has been working in the Office of the Serbian President as a media adviser since 2012.

Dragan Karadzic – CEO of TV and SMS quizzes production company called Prokarti Communications. In his biography, Karadzic mentioned that he had already collaborated with RTS on a quiz called 'Trostruka sansa'. During the 90's he worked as a manager in TV Novi Sad and editor at RTS 3. He was a candidate for Director-General of RTS in 2015.

Zorica Sujica – Known for participating in the Big Brother reality show, which was considered controversial during her election to the Board.

Branko Radun - A pro-government political who started his career in NIS Petrol during the 90's as a security guard. From 2004 to 2012 he was working as a journalist for NIS. Currently he is the editor of web portal Vidovdan and occasionally writes in Pecat news magazine and Novi Telegraf portal.

Miroslav M. Nikolic - Works closely with the Catholic and Orthodox religious communities, as an attorney of the Holy Synod of Bishops of the Serbian Orthodox as well as the Catholic Church in Serbia. Religious communities nominated him for this position.

Non-Executive Board

Program Council

Milivoje Pavlovic – President of the Council and a Ph.D. in Literature. During the 90's Pavlovic was twice elected as Minister of Information, in 1991 and 1994. From 1994 to 2001 he was Director-General of Radio Belgrade. Since 2002 he has worked as a professor and Dean of the Faculty of Culture and Media at the Megatrend University. After the scandals related to plagiarism the University changed its name to John Nesbit University and Pavlovic continued to work there.
He was a member of Socialist Party of Serbia, led by Ivica Dacic and candidate for the Democratic Socialist Party led by Milorad Vucelic after the democratic changesin 2000. After the elections in 2012 when Serbian Progressive Party came into power, he was appointed President of the Management Board at Radio and TV Studio B by the City Council of Belgrade. He stayed President of the Board until 2015 when this TV station was privatized.

Aleksandar Zagorac –Security manager by vocation and member of the media team at the Office of the President of the Republic. Zagorac was on the list of the candidates for the RTS's Management board as well.

Ivona Katic – works in the media team at the President’s Office alongside Zagorac. Katic was nominated for the Management board by the President.

Marija Maksimovic - Founder of non-profit Center for Development of Entrepreneurship and Entrepreneur skills, editor of Women and Wine online magazine. Columnist in Vojvodjanski Magazine and member of the Program Council of RTV from 2012 to 2015.

Tijana Kasper - Works at the legal service of Mayor of Novi Sad.

Vuk Zugic - Ambassador of Serbia in OSCE.

Zelimir Gvardiol - Established documentary filmmaker

Balsa Djogo - Producer and Assistant Director most famous for movies Bićemo prvaci sveta i Monte video, bog the video.

Ivan Karl - Editor of Movie Program at RTS from 2007 to 2013, Selector for movie festival FEST, and Editor of movie content at cable operator SBB.

Maja Radovic - Teacher at Primary School Jovan Miodragovic in Belgrade.
Others: Borka Popović, Predrag Obradović, Vladan Terzić, Snežana Cvetković i Jovanka Todorović Savović.

Other Influential People

CEO - Dragan Bujosevic

Established journalist, once the Editor-in-chief of weekly Evropljanin and daily Politika and a journalist and deputy editor-in-chief of NIN. Hosted political talk shows 'Nije srpski cutati' on BK TV and 'Stav Srbije' on Prva TV. Bujosevic published 'October 5th – 24 hours coup' a book describing how Milosevic's regime fell.

Further Information

Active Transparency

company/channel informs proactively and comprehensively about its ownership, data is constantly updated and easily verifiable

4 ♥

Meta Data

After a new set of media laws was adopted in August 2014, Government suspended the subscription fee for two years. The so called ‘tv tax’ was reintroduced in February 2016 and included in the electricity bill. Financial data is provided for 2015 and shows that the bulk of revenue in this period was provided trough state subsidy and amounted to 73%, while the marketing and commercial activities have generated 20.7% of its income. Total budget decreased by around 40% due to the suspension of subscription fee. Law on radio-diffusion introduced the obligatory fee of 500 RSD back in 2005, which was suspended in 2014 and reintroduced in 2016 in the reduced amount of 150 RSD.

Law on public broadcasters adopted in 2014 established RTS as public broadcasting service, although the company dates to 1924. There have been several legislation changes in the past offering different management structures and editorial policies.

  • Project by
    Reporters without borders
  • Funded by