This is an automatically generated PDF version of the online resource serbia.mom-rsf.org/en/ retrieved on 2019/12/06 at 16:03
Reporters Without Borders (RSF) & BIRN SERBIA - all rights reserved, published under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
BIRN SERBIA LOGO
Reporters without borders

Koncentracija na polju kablovskih operatora

Dva rivala u oblasti kablovskih operatora, privatni SBB i državni Telekom, ušli su u pravi mali rat oko prevlasti na ovom polju. Ova trka se ne posmatra samo kroz prizmu tržišnog nadmetanja za što jaču poziciju, nego i kao pokušaj države da smanji uticaj vlasnika jedne od retkih televizijskih stanica koje imaju kritički odnos prema aktuelnoj vlasti. N1, kablovski kanal čiji je vlasnik SBB, praktično je od početka svog rada na udaru najviših državnih funkcionera i provladinih medija koji ga zbog vlasništva uglavnom oslovljavaju sa “američki”, insinuirajući tako da radi za interese strane države, a ne u javnom interesu.

SBB je inače već godinama dominantan na polju kablovskih operatora. Prema podacima Regulatorne agencije za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL), SBB je u 2017. godini bio najveći operator distribucije medijskih sadržaja sa 54 % tržišnog udela prema broju pretplatnika. U ovaj broj uračunati su i podaci nekada četvrtog po veličini operatora I.KOM-a, kojeg je SBB kupio početkom 2018. godine. Telekom je sa druge strane 2017. imao udeo od “samo” 25 odsto.

Međutim, ovaj odnos je počeo da se menja u prethodnih godinu dana kada je Telekom, pozivajući se na strategiju razvoja nazvanu Milion plus, počeo da kupuje manje operatore. Cilj je bio da na taj način, Telekom dođe do više od milion korisnika televizije i interneta. Ipak, najviše pažnje su privukli uslovi pod kojima je ova državna kompanija kupovala te operatore.

Tako je u novembru prošle godine, Telekom kupio Kopernikus za nešto manje od 200 miliona evra, što je u javnosti predstavljeno kao daleko iznad tržišne cene. Srđan Milovanović, vlasnik Kopernikusa, inače brat Zvezdana Milovanovića poverenika za Niš vladajuće Srpske napredne stranke, nakon samo mesec dana je za sličan iznos kupio dve televizije sa nacionalnom frekvencijom - Prvu TV i O2 (nekadašnji B92). Ovakav razvoj događaja jačao je sumnje da su ove televizije zapravo kupljene državnim novcem kao način da vlast stavi pod kontrolu sve televizije sa nacionalnom frekvencijom. Da je veza između Milovanovića i Telekoma jaka, govori i to što su Prva i O2 nakon akvizicije počele da emituju ekskluzivne sportske sadržaje sa sportskog kanala Arena sport koji je u vlasništvu Telekoma.

Nakon ove kupovine, Telekom je kupio još tri manja operatora - Radijus vektor, Avcom i Masko - a njihova cena ostala je u domenu spekulacija.

SBB i Telekom su borbu nastavili i kroz sadržaj koji pružaju svojim korisnicima. Krajem prošle godine SBB je optužio Telekom da je onemogućio korisnicima svog interneta da gledaju N1. Sa druge strane, SBB je kasnije najavio da će prekinuti emitovanje za dijasporu Radio televizije Srbije jer je Telekom, koji ima pravo distribucije na program RTS-a, višestruko povećao cene, što je Telekom negirao.

Iako Telekom još uvek nije sustigao SBB po osnovu udela u tržištu, situacija jasno ide ka ukrupnjivanju i većoj koncentraciji ako se uzme u obzir da su pored ova dva operatora, na tržištu još samo državna Pošta i privatni Sat-trakt kao operatori sa nešto značajnijim brojem pretplatnika.

  • Projekat napravljen od strane
    BIRN SERBIA
  •  
    Reporters without borders
  • Finansiran od strane
    BMZ